Od stycznia przy kościele Arka Pana w Krakowie-Bieńczycach rozpoczęło swoje działanie Kino Parafialne Arka. Przyglądamy się dziś technicznym aspektom tego projektu i podpowiadamy, w jaki sposób takie Kino zorganizować u siebie. Skąd w ogóle wziął się pomysł na Kino? Przede wszystkim mieliśmy odpowiednią salę. Plebania przy kościele Arka Pana była projektowana jako dom pielgrzyma i to właśnie w tej sali miały być wyświetlane filmy o Arce i o Nowej Hucie. Jednak nigdy do tego nie doszło. Sala była używana jako telewizyjna, odbywały się w niej też katechezy czy spotkania różnych grup. Ale później przestała być używana i przez kilkanaście lat była traktowana jako magazyn. Pomysł więc wcale nie jest oryginalny, ale jest wykorzystaniem zasobu, które już posiadamy.
Ekran i projektor
Najbardziej kluczowym elementem każdego kina jest ekran i projektor. I tutaj nie ma jednego złotego środka. Tak naprawdę zarówno ekran jak i projektor muszą być dobrane do sali w której chcemy wyświetlać filmy. W kinie Arka mierzyliśmy się z problemem wyprofilowanego, drewnianego sufitu. Nie chcieliśmy z niego rezygnować, dlatego, że po za walorami estetycznymi, drewno ma też właściwości wygłuszające. Jednak okazało się, że nie będzie się dało zamontować wówczas projektora z tyłu sali. Dlatego musieliśmy poszukać tzw. projektora krótkodystansowego (to te znane np. ze szkół, wiszące nad tablicami multimedialnymi). I tak wybór padł na projektor BenQ o rozdzielczości FullHD z laserowym źródłem światła. Tutaj ważnym czynnikiem była cena. Każdy z tych trzech parametrów podnosi cenę projektora. Chcieliśmy laserowe źródło światła, bo w przeciwieństwie do tradycyjnych lamp ma lepsze odwzorowanie kolorów i nie traci na jasności. Po za tym rozdzielczość FullHD jest wystarczająca do odtwarzania płyt BlueRay. Projektor zawisł więc w odległości nieco ponad 2 metrów przed ekranem.
Sam ekran to tak naprawdę konstrukcja z płyt gipsowo-kartonowych, kilkukrotnie szpachlowana i szlifowana a później pokryta białą farbą z niską wartością odbicia światła. Taką farbę można kupić w każdym sklepie budowlanym, choć czasem wymaga to rozmowy z obsługą, która wskaże odpowiednią farbę.
Nagłośnienie
Nie ma dobrego filmu bez dobrego nagłośnienia. Dlatego jest to kolejny element, któremu trzeba poświęcić nieco uwagi. Na ten moment nagłośnienie w naszym kinie stanowią dwie kolumny odsłuchowe 12″ ułożone przed ekranem. Zupełnie wystarczą, aby wypełnić salę dźwiękiem. Sygnał do głośników biegnie z małego, 4 kanałowego miksera Mackie. Wyzwaniem było znalezienie sposobu, aby dźwięk z odtwarzacza BluRay wysłać do miksera, ponieważ w miarę tanie odtwarzacze nie mają zazwyczaj osobnego, analogowego wyjścia dźwięku. Oczywiście można było zamówić profesjonalny odtwarzacz do Sony lub Denona, jednak zważywszy na koszty szukaliśmy jakiejś alternatywy. Udało się kupić używany odtwarzacz do kina domowego, który ma wyjścia chinch (2 kanały lub 5 kanałów). W ten sposób udało się połączyć go z mikserem audio.
Tym, co zawsze trzeba wziąć pod uwagę, to akustyka sali w której odtwarzamy film. Ważne, aby nie było w niej zbyt długiego pogłosu. Najprościej możemy to sprawdzić, stając na środku i głośno klaskając w dłonie. Jeśli dźwięk uderzenia brzmi długo, trzeba będzie pomyśleć o jakimś wygłuszeniu, czyli elementach, które nie odbijają a pochłaniają dźwięk. Wkrótce powstanie materiał na ten temat. U nas w kinie takimi elementami wygłuszającymi jest drewniana konstrukcja na suficie, fragmenty wykładziny na podłodze i arkusze wełny mineralnej z właściwościami wygłuszającymi owinięte geowłókniną.
Odtwarzacz
Uzyskując licencję na film od Rafael Film otrzymujemy też dysk BluRay z filmem. Różnica pomiędzy DVD a BluRay na takim ekranie jak w naszym kinie jest bardzo duża. Po za tym lepiej unikać odtwarzania filmów z laptopa gdyż stacje dysków w nich często są zawodne, albo procesor będzie za słaby. W czasie filmu może włączyć się jakiś proces i film może nie odtwarzać się płynnie lub w ogóle się zaciąć.
Licencja
Aby móc publicznie odtwarzać film potrzebujemy licencji od dystrybutora danego filmu a także umowy z ZAIKSem. Głównym dystrybutorem tego rodzaju filmów w Polsce jest Rafael Film. Koszty licencyjne są bardzo zróżnicowane i zależą od filmu. Tutaj już trzeba każdy z filmów sprawdzić sobie osobno. Umowa z ZAIKSem zobowiązuje nas do zapłacenia 0,36 zł od widza każdego seansu. Oczywiście seanse muszą być darmowe, tzn. nie można sprzedawać biletów. Nic nie stoi na przeszkodzie by przy okazji senasu zbierać dobrowolną ofiarę na pokrycie kosztów organizacji naszego kina. Repertuar naszego kina Arka możesz sprawdzić na dedykowanej stronie.
Czy warto?
Jest coraz więcej filmów wartościowych i chrześcijańskich. Zwiększa się także ich jakość. Producenci podchodzą do tematu z większym budżetem i zaangażowaniem. Warto więc te filmy promować. Nie każdy umie i ma możliwość oglądania ich w serwisach takich jako KATOFLIX. Kino przy parafii to miejsce do którego możemy zaprosić całe rodziny lub młodzież, gdzie w przyjemny i wartościowy sposób można spędzić czas.
Chcesz zapytać, jak zorganizować kino u siebie w parafii, szkole, wspólnocie? Dołącz do grupy na fb: Strona Dobra – Wsparcie Techniczne